Ansökan kräver följande dokument:
Verksamhetsberättelse, Verksamhetsplan, Revisionsberättelse, Stadgar, Årsmötesprotokoll, Ledarguide, HyreskontraktOBS! Ni behöver även ladda upp fakturaunderlag för de kostnader ni söker bidrag för.För vad kan man sökaSom förening kan ni söka bidrag till kostnaderna för exempelvis hyra, värme och vatten för de lokaler som används till barn- och ungdomsverksamhet.
Lokalen eller anläggningen ska användas av föreningen kontinuerligt. Det spelar ingen roll om ni äger eller hyr den.
AnsökanBidragsgrundande kostnader är kallhyra, värme, el, vatten, avlopp, sotning och sophämtning.
Storlek på bidragetBidraget grundar sig på de lokalkostnader som föreningen har haft under året som gått och utbetalas i efterskott året därpå. Storleken på bidraget beror på antal godkända barn- och ungdomssammankomster som föreningen registrerat i APN under den senaste vår- och höstterminen.
40–200 sammankomster per år ger cirka 40 procent av lokalkostnaderna i bidrag.
201–500 sammankomster per år ger cirka 60 procent av lokalkostnaderna i bidrag.
Mer än 500 sammankomster per år ger cirka 80 procent av lokalkostnaderna i bidrag.
Mer information finns på:
https://www.halmstad.se/upplevaochgora/foreningarochforeningsliv/bidragochstodtillforeningar/allakommunensbidragtillforeningarochorganisationer/lokalbidrag.n1908.html